Noter fra spotkursus på Den Midtvestjyske Idrætshøjskole i Ikast 14. november 2000 med den hollandske ungdomstræner
Rita Buikema

I den indledende fase med teori har jeg ikke noteret så meget. Men lidt er der da:


I hallen:
Principper
  • -Ro: Bolden holdes mellem fødderne, når træneren fortæller noget
  • -Samling: Hvem kommer først, når træneren kalder (eller fløjter, hvis der er meget larm) og tæller sekunderne til alle er på plads - evt. armstrækninger til den der kommer sidst.
  • -Forklaringer: Øvelserne vises - herunder også hvor man bevæger sig med bolde, der transporteres til en boldvogn, eller når man går tilbage i køen. Derved kommer ingen i vejen for øvelsen.
  • -ventetider i kø elimineres eller forkortes ved at lægge småopgaver ind, som fx. at spille bolden i kurven inden den lægges på boldvognen.
  • -opmærksomhed til alle spillere: Hvis spillerne træner i flere grupper/på flere baner, skal de på kommando rotere til en ny bane/træner, så cheftræneren får set, hver enkelt spiller i aktion.
  • -venteværelset: De få, der trods alt, er i kø, skal sidde på gulvet -det giver mindre mulighed for at lave uro og genere øvelsen.
  • -træneren i en central rolle i træningen (kaster bolde osv.) er med til at sikre spillerne en passende udfordring (succés!) i boldberøringerne
  • -træneren er opmærksom på, at hver enkelt spiller skal have succés til hver træning.
  • -bevægelse er grundliggende for god træning
  • -træningen starter og slutter med et fælles råb
  • -trænerens entusiasme betyder alt: Vis at du kan lide at være sammen med spillerne. Vis at du brænder for spillerne, holdet, klubben og volleyballspillet!


  • Opvarmning og boldbasis.
    Vigtigt at der er en bold til hver spiller.

    Grundøvelse 1:
    Træneren står med en boldvogn ved nettet, spillerne i en kø fra midt på baglinien.

    Træneren kaster en bold ad gangen som forreste spiller i køen griber. Spilleren lægger bolden tilbage i boldvognen og går tilbage i køen
    Variationer:
    a. træneren kaster med/uden studs i gulvet
    b. der skal gribes overhovedet/med en bestemt hånd/på ryggen osv. eller spilleren skal først hoppe over bolden og derpå gribe/samle op.
    c. træneren kaster fra den anden side af nettet, over nettet.
    d. spillerne skal inden de løber efter bolde sidde/ligge på maven el. ryggen/ned på maven-om på ryggen-op at stå/ osv.
    e. træneren kaster to bolde efter hinanden til den samme spiller
    f. endelig kan man på et eller andet tidspunkt komme til, at spillerne tager bolden med fingerslag eller baggerslag i stedet for at gribe, - og her kan mange af de nævnte variationer stadig bruges ligesom målet for slaget kan varieres (-til sig selv, til en makker ved nettet(foregående spiller i øvelsen, som griber i fingerslagsposition) eller over nettet).

    Teknik 1:
    Fingerslaget forberedes tidligt (det samme gælder andre slag)
    Spillerne arbejder med "kommando høj" eller lign. hvor fingerslagsstillingen vises. Fingerstillingen rettes.
    Der laves diverse lege/klapkombinationer osv. hvor "kommando høj" indgår jævnligt.
    "High"



    Grundspil 1:
    Der spilles 1 mod 1.
    a. kast og grib
    b.kun venstre hånd /kun højre hånd
    c. rør midterlinien efter hver overspilning
    d. kun tohånds-underhåndskast og gribning i samme position (bagger-forberedende)
    e. kun kaste og gribe med to hænder over hovedet
    f. kastet erstattes af et opspil og et slag
    g. modtagningen erstattes af et slag:
    g1 kun én berøring
    g2 præcis to berøringer pr. overspilning
    g3 valgfrit én eller to berøringer pr. overspilning
    h. banestørrelse og nethøjde kan/bør naturligvis også varieres


    Grundspil 2
    Hold på 3 eller 4 spillere
    a. Rotation på kommando
    b. Spil tre gange udelukkende med kast. Rotation efter hver overspilning.
    c. Samme med to berøringer. Anden berøring er et slag.
    d. Samme med 3 berøringer. 2 berøring (og kun det) er et slag.
    e. Samme med 1. og 3. berøring som slag og 2. berøring som gribe og kaste.
    f. Samme med slag på alle berøringer.
    Der køres i alle spillene med rotation efter overspilning = aktivitet/bevægelse

    Dog, skal aktiviteten ikke være stressende. Spillerne skal have tid til at reflektere.



     
    Afrunding i foredragssalen
    Eftersnak/diverse:
    -Der kan varieres meget over en enkelt øvelse. Også meget mere end vist her.
    -start perfektionering af teknik tidligt. Spillerne har brug for rettelser, hvis de skal udvikle rigtig gode slag.
    -turnering til træning for de små: For 7-8 årige betyder det ikke så meget, men derpå er det motiverende med point og turneringer til træning. Rita kører meget med 1 mod 1-kampe, og meddeler fx. at fra august til december spilles der hver gang 15 minutters 1 mod 1-turnering, hvor resultaterne for hver spiller noteres.
    Rita er i det hele taget meget lun på 1 mod 1 volley for de yngste og mener at turneringerne med 3-4 spillere pr. hold er må omlægges til noget med 1 mod 1 for de yngste. Der er konference om miniregler i Holland i maj efter et år, hvor klubberne laver forsøg med forskellige regler.
     
    Regler dr/pi:
    For dr/pi spilles med seksmandshold men uden specialicering.
    For dr/pi/junior spilles med 3-hæversystem, men alle skal prøve at spille hæver.

    "Fif":
    Mal to øjne på spillernes håndled, således at disse øjne skal "kigge" i retning af hæveren, når der spilles baggerslag.

    Træningsmængde:
    Mikro- og minitræningen er organiseret i områder: "Vi bringer volleyball til spillerne" - ikke omvendt.
    De bedste fra hvert område deltager i en fælles træning hver onsdag. Der er således ingen minier, der træner mere end to gange pr. uge.
     


    Forældre:
    Det er vigtigt at få inddraget mange frivillige ledere blandt forældre osv. - men det er også vigtigt at stoppe dem inden de påtager sig mere end de kan klare. Med en passende arbejdsopgave holder de i mange år.
    jd